concept-pic-science
עבור הורים, שימור הדם הטבורי של ילדם שאך נולד היא דרך לשימור הפוטנציאל של תאים מצילי חיים. כעת, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת פלורידה מצאה שיטה לריבוי ושימור תאים מסוימים המצויים בדם טבורי כטיפול פוטנציאלי לסוכרת מסוג 1.

בממצאי המחקר מעורבים תאי T רגולטוריים, סוג של תאי דם לבנים אשר מווסתים את המערכת החיסונית ומונעים מחלות אוטואימוניות כגון סוכרת מסוג 1. לתוצאות אלו, המראות שניתן לשמור את התאים הללו המכונים Treg ולהקפיא אותם עם הלידה ולאחר מכן להכפיל את מספרם במעבדה, יש השלכות חשובות לחולי סוכרת מסוג 1, לדברי החוקרים.

שימוש בתאי Treg שמקורם בדם טבורי הינו בטוח יותר, יעיל יותר ופוטנציאלית אפקטיבי יותר בהשוואה לתאים שנלקחו מדם שנע במחזור הדם בגוף, אמרו החוקרים. תאים אלו היו קיימים לפני שהמחלה התפרצה וכנראה שלא עוותו בידי ההתקפה האוטואימונית הכרונית.
עירוי כמות גדולה של Treg לחולים הינה שיטה שכבר מצויה בשימוש בניסויים קליניים לעצירת סוכרת מסוג 1 באמצעות מניעה של הרס נוסף של תאי בטא המייצרים אינסולין בלבלב. מחקרים אלו הראו כי תאי Treg מדם של אדם בוגר הם בטוחים לשימוש, אולם אינם יעילים בעצירת המחלה.
קיום אוכלוסייה גדולה טהורה של תאי Treg שניתן לשמור אותה ולאחר מכן להכפיל בתנאי מעבדה, הינו צעד מכריע לקראת המטרה הסופית של עצירת סוכרת מסוג 1 בשלביה הראשוניים, אמר ד"ר טוד מ. ברוסקו, פרופסור חבר במחלקה לפתולוגיה, אימונולוגיה ורפואה מעבדתית בקולג' לרפואה של אוניברסיטת פלורידה. הממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העת Molecular Therapy.
"מדובר בצעד חשוב מאוד לקיום האפשרות לטפל בחולים בבטחה באמצעות התאים שלהם", אמר ד"ר ברוסקו.

ביסוס ההנחה שתאי Treg מדם טבורי ניתנים לשימור בטמפרטורות נמוכות מאוד ולריבוי היא משמעותית, מכיוון שהיא נותנת לחולים את היתרון הפוטנציאלי של שימוש בתאים העצמיים שלהם במקרה שסוכרת מסוג 1 מתגלה בעתיד. כך לדברי ד"ר מייקל ג'י. האלר, מחבר שותף למחקר, ופרופסור ומנהל המחלקה לאנדוקרינולוגית ילדים בקולג' לרפואה של אוניברסיטת פלורידה.

במהלך המחקר, החוקרים התחילו עם 250,000 עד 500,000 תאי Treg שנלקחו מדם טבורי באמצעות מכשיר הקרוי (FACS fluorescent-activated cell sorter). באמצעות שימוש במיקרובידים המשפעלים את התאים ומספקים גורמי גידול, החוקרים הצליחו להגדיל את מספרם של תאי ה- Treg עד ל- 1.26 מיליארד תאים. החוקרים טרם יודעים לכמה תאי Treg בדיוק זקוקים כדי להיות יעילים בבני אדם, אולם הם אומרים כי התוצאות מציעות שיש להמשיך ולחקור שימור תאי Treg כטיפול פוטנציאלי בסוכרת מסוג 1 ומחלות דלקתיות ואוטואימוניות אחרות.

בעוד ששימוש ב- Treg אינו מרפא סוכרת מסוג 1, ד"ר האלר אמר שיש לו את הפוטנציאל למנוע את המחלה או להיות יעיל בשלבים הראשונים שלה.

"בני אדם המפתחים סוכרת מסוג 1 עשויים לסבול מחוסר איזון במספר או בתפקוד של תאים חיסוניים מסוימים. כעת, יש לנו את הפוטנציאל לתקן את חוסר האיזון הזה באמצעות החלפת התאים הפגועים. אנו יכולים לקחת את התאים שאנו רוצים מהדם הטבורי של החולה, להרבות אותם בתנאי מעבדה ולהחזירם לחולה באמצעות עירוי בודד", הוא הסביר.

בהמשך, צוות החוקרים יעבוד על מחקר פיילוט קטן אשר ישווה בין תאי Treg שמקורם בדם טבורי לעומם תאים שמקורם בדם הזורם בגוף. אחת השאלות שהחוקרים מקווים למצוא עליה מענה היא עד כמה מצליחות שתי שיטות הטיפול לשמר את תאי הבטא מייצרי האינסולין בלבלב. מחקר זה צפוי להתחיל בשנת 2018.


כתבות בנושא:

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
clal-briut tarya cord blood   logotaburitlogo-taburiton